Przygotowany przez nas program poświęcony jest wspólnej uwadze. Zaburzony rozwój tej umiejętności jest jednym z najwcześniej zauważalnych objawów zaburzeń ze spektrum autyzmu. Korzystając z programu, dzieci uczą się przede wszystkim:
O wspólnej uwadze mówimy, gdy co najmniej dwie osoby skupiają uwagę na danym przedmiocie lub zdarzeniu i jednocześnie zdają sobie sprawę, że uwaga innych osób jest nakierowana na ten sam obiekt. Na rysunku poniżej pokazujemy, w jaki sposób tworzone jest pole wspólnej uwagi. Najczęściej to, na co patrzy w danej chwili druga osoba stanowi przedmiot jej uwagi. Do odczytania, na co nakierowana jest uwaga innej osoby niezbędna jest zatem umiejętność podążania za kierunkiem jej wzroku, z którym często wiąże się odwrócenie głowy i gest wskazywania.
Szereg badań wskazuje na to, że pod wpływem odpowiednich ćwiczeń dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu są zdolne do angażowania się we wspólną uwagę. Kierowanie uwagi dziecka na gesty czy kierunek wzroku to pierwszy etap budowania umiejętności, które stanowią podstawy dalszego rozwoju społecznego.
Badania dowodzą, że umiejętności te mogą zostać efektywnie wyuczone w terapii, a następnie przeniesione na kontakty poza środowiskiem terapeutycznym. Co więcej, trening wspólnej uwagi może mieć również pozytywny wpływ na rozwój językowy dziecka.
rozumienie ekspresji mimicznych
koncentrację uwagi
samodzielne podejmowanie decyzji i zabawę w zgadywanie
czekanie na swoją kolej
dopasowywanie obrazów do siebie
koordynację wzrokowo-ruchową
orientację w schemacie własnego ciała
motorykę dużą
Zaktualizuj swoją przeglądarkę aby przeglądać tą stronę poprawnie.